Pas op voor phishing! Juist tijdens de Coronacrisis.

Momenteel werkt Nederland thuis in verband met het Coronavirus. Dit vergt veel aanpassingsvermogen van iedereen en roept nieuwe situaties in het leven. Ook cybercriminelen hebben dit in de gaten. Afgelopen tijd was al vaker te lezen in het nieuws (zoals bijvoorbeeld: Politie, FD.nl en RTL Nieuws) dat cybercriminelen phishingberichten versturen als gevolg van de Coronacrisis. Ook een aantal van onze klanten is hierdoor inmiddels getroffen. Phishing kan grote gevolgen hebben, zoals bijvoorbeeld een datalek of gijzeling van de systemen. Kortom, pas op voor phishing, juist in de Coronacrisis. In deze blog geven we aan waar je op moet letten en wat je moet doen om phishing van jouw gegevens te voorkomen.

Wat is phishing en hoe herken je phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude, wat bestaat uit het oplichten van mensen door via een valse e-mail, appbericht, SMS of zelfs QR-code persoonlijke en gevoelige gegevens ‘binnen te hengelen’ en afhandig te maken. Makers van phishingberichten gaan steeds professioneler te werk, waardoor de kans op phishing ook bij jou of jouw organisatie kan voorkomen.

Een phishingbericht ziet er uit als een gewone e-mail, app of SMS waarin cybercriminelen zich voordoen als bijvoorbeeld je bank, overheidsinstelling, postbedrijf, webwinkel of een collega. Er wordt een verzoek gedaan om op linkjes te klikken, bijlages te openen, geld over te maken of gegevens in te vullen. Op die manier kunnen cybercriminelen zorgen voor de verspreiding van virussen of geldsommen aftroggelen. Via phishingbericht kan een cybercrimineel ook toegang krijgen tot je systemen, met de persoonlijke gegevens die daarin te vinden zijn. Het systeem wordt dan als ware gehackt. Dit kan leiden tot een potentieel datalek.

Wat kun je doen om phishing van jouw gegevens te voorkomen?

Als je een phishingbericht krijgt, is het van belang dat je direct op de juist manier handelt. Hieronder geven wij aan wat je moet doen als je een phishingbericht ontvangt:

  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt je zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijg je betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur jouw bankpas niet op. Jouw bank zal hier nooit om vragen. Als je een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om jouw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van jouw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen jouw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Wil je een betaalverzoek doen, log dan in op jouw eigen bankapp of de website van jouw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat je op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
  • Vertrouw je een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van dat jouw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

Meer informatie over phishing vind je terug op de website van de Politie.

Wat moet ik als organisatie doen als mijn medewerker is getroffen door phishing?

Eerder schreven wij een blog over hoe je als organisatie moet handelen zodra iemand uit jouw organisatie op een phishinglink heeft geklikt. Meer informatie hierover en welke stappen je moet nemen als organisatie lees je hier.

Meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen graag verder. Wij zijn bereikbaar per e-mail op info@lumengroup.nl of via telefoonnummer 030 – 889 65 75.