Hoe herken ik een phishingmail?

Phishingmails kunnen lastig te herkennen zijn. We hebben een aantal tips die je kunnen helpen bij het herkennen van deze e-mails.

  1. Afzender: kijk niet alleen naar de naam, maar ook naar het afzendadres. Is dit een vaag adres of een afgeleide versie van de echte naam van een bedrijf? Dan is het waarschijnlijk een phishing e-mail.
  2. Aanhef: Word je in algemene bewoordingen aangesproken en niet met je eigen naam, of staat er helemaal geen aanhef? Pas dan op. Bedrijven waar je klant bent weten doorgaans wel of je een meneer of mevrouw bent en wat je achternaam is.
  3. Inhoud: er wordt vaak een verzoek gedaan om persoonsgegevens met de reden dat gegevens bijgewerkt of geverifieerd moeten worden. In de e-mail wordt vaak gedreigd met een vervelend gevolg, bijvoorbeeld dat je account wordt geblokkeerd.
  4. Links en bijlages: Klik nooit zomaar op een link in een e-mail waarover je twijfelt. Soms kun je je muis op de link houden (zonder te klikken!) om te zien wat de naam van de link is. Ziet dit er raar uit, klik er dan helemaal niet op. Hetzelfde geldt voor het openen van bijlages. Deze hebben vaak rare bestandsnamen.

Twijfel je over de echtheid van de e-mail, bel dan even met de ‘echte’ persoon, afdeling of het bedrijf dat als afzender wordt gepresenteerd. Zij kunnen je direct vertellen of de e-mail juist is of niet. Meldt de vermeende phishing e-mail ook bij je IT-afdeling.