Hoe voorkom je identiteitsfraude en wat moet je doen als je toch slachtoffer bent van identiteitsfraude?

Indien een cybercrimineel jouw persoonlijke gegevens in handen krijgt, is het mogelijk om hiermee identiteitsfraude te plegen. Dit kan bijvoorbeeld door met jouw gegevens online te winkelen, een telefoonabonnement af te sluiten of geld te lenen.

Hoe voorkom je identiteitsfraude?

Je kunt identiteitsfraude voorkomen door een aantal maatregelen te nemen:

  • Beveilig je computer;
  • Gebruik sterke wachtwoorden;
  • Reageer nooit op nepmails en neptelefoontjes;
  • Wees voorzichtig met het weggeven van persoonlijke informatie op het internet;
  • Let goed op je bankpasjes en creditcards en blokkeer deze als je ze bent verloren of bent kwijtgeraakt;
  • Breng bij een verhuizing direct je bank, creditcardmaatschappij en andere officiële instanties op de hoogte van je adreswijziging. En laat je post doorsturen via de PostNL Verhuisservice;
  • Maak met je telefoon een veilige kopie van je identiteitsbewijs met de app ‘KopieID’ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van identiteitsfraude?

De gevolgen van identiteitsfraude kunnen groot zijn. Het is daarom van belang om direct in actie te komen als jij slachtoffer bent van identiteitsfraude. Doe allereerst aangifte bij de politie. Dit kan niet online, dus hiervoor moet je naar het politiebureau gaan. Je kunt een afspraak maken via 0900-8844. Neem bij het doen van aangifte zoveel mogelijk documenten mee die jouw verhaal ondersteunen en zorg dat geen digitale sporen verloren gaan.

Maak vervolgens een melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dit kan via het meldingsformulier. Het CMI geeft je een analyse van de situatie en de gevolgen van de identiteitsfraude. Ook geven ze advies over de stappen die je kunt ondernemen.

Bron 1: veiliginternetten.nl – ‘Hoe voorkom je identiteitsfraude?

Bron 2: veiliginternetten.nl – ‘Ik ben slachtoffer van identiteitsfraude