Hoe herken je een nepmail of neptelefoontje en wat kun je doen als je er een krijgt?

Het komt steeds vaker voor dat criminelen via een nepmail of neptelefoontje persoonlijke gegevens en geld van mensen proberen te ontnemen. Vaak doen ze zich voor als een werknemer van een officiële instantie zoals een bank, een internetprovider, een creditcardmaatschappij of de Belastingdienst. Het lijkt vaak zo echt, dat het voor verwarring kan zorgen bij mensen. In dit artikel leggen wij uit hoe je een nepmail of neptelefoontje kunt herkennen en wat je kunt doen als je een e-mail of telefoontje niet vertrouwt.

Herken een nepmail of neptelefoontje

Officiële instanties vragen nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes. Controleer daarom het e-mailadres van de afzender. Vaak hebben nepmails namelijk een onduidelijk e-mailadres. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de naam van een instantie. Let ook op de aanhef van de mail. Nepmails hebben vaak een algemene aanhef zoals ‘geachte heer/mevrouw’ of ‘beste klant’. Verder bevatten nepmails vaak een verzoek om op een link te klikken om persoonsgegevens te controleren, bij te werken of aan te vullen of om in te loggen via internetbankieren. Daarnaast kun je een nepmail in sommige gevallen herkennen aan onregelmatigheden in taal of logo’s. 

Een neptelefoontje kan je herkennen aan de vraag van een zogenaamde medewerker van een instantie of je je rekeningnummer en inloggegevens wilt geven, omdat je account geblokkeerd is of instellingen gewijzigd zijn. Het kan ook zo zijn dat criminelen jou vertellen dat je een prijs hebt gewonnen en dat daarvoor jouw gegevens nagelopen moeten worden. Ook kunnen criminelen zich voordoen als medewerker van jouw telefoon- of internetprovider en vragen ze om toegang tot jouw apparaat.

Klik niet op linkjes in een nepmail

Criminelen die een nepmail versturen, hopen dat je op een link klikt in de mail of dat je een bijlage opent. Op deze manier proberen ze schadelijke software op je computer te krijgen waarmee ze gegevens in handen kunnen krijgen. Verwacht je toch een bestand van een instantie? Neem dan met die instantie contact op om te vragen wat ze precies hebben verstuurd. 

Geef geen persoonlijke gegevens door via de telefoon

Laat je niet ompraten of intimideren als via de telefoon om jouw gegevens wordt gevraagd. Verbreek de verbinding of kap het gesprek af. Zoek vervolgens zelf het telefoonnummer van de instantie op die jou heeft gebeld en vraag of ze jou echt hebben gebeld.

Meld een nepmail of neptelefoontje

Krijg je een nepmail of neptelefoontje? Reageer er dan niet op en verwijder de e-mail. Je hebt dan te maken met phishing. Meld direct bij de betreffende instantie dat je een nepmail of neptelefoontje hebt ontvangen. Veel instanties hebben een apart mailadres om phishing te melden. Gebruik dus niet de contactgegevens uit de mail zelf, maar zoek deze zelf op. 

Als je een afpersmail ontvangt, meld je dit bij de fraudehelpdesk als je geen geld bent kwijtgeraakt. Als je wel geld bent kwijtgeraakt of als je ransomware of spyware op je computer hebt gekregen, doe je direct aangifte bij de politie. Vraag bij het doen van aangifte om de aanwezigheid van een digitaal rechercheur. Dien tenslotte een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt via het spamformulier op hun website. 

Bron 1: veiliginternetten.nl – ‘Hoe herken ik een nepmail of neptelefoontje

Bron 2: veiliginternetten.nl – ‘Wat kan ik doen als ik een e-mail niet vertrouw?